click di bawah..

click dibawah..

Sunday, March 13, 2011

kisah 3 org budak





Ada 3 org shbt baik,
sorang bernama Ayei, sorang lagi brnma Baein, dgn sorang lagi Caien....

Ayein adalah seorg budak yg rajin,
Baien pula seorg budak yg hanya ikut org je,...
Caien pula seorg yg pemalas...

suatu pagi 3 shbt ini pergi ke hutan untuk mencari kayu api...
tiba2 hujan... apa lagi mesti lah kena cari tempat teduh...
so, dia org jalan2, jumpa gua... terus dia org masuk dlm gua itu....

TIBA2..... pintu gua tertutup...
mereka pun terkejut dan menjerit memanggil sesama rkn mereka....
mereka dlm kegelapan...Xnmpak ape pn!~
suasana gelap gelita....sunyi~

tiba2 terdengar suatu suara bisikan mengatakan...

AMEK MENYESAL, X AMEK PON MENYESAL!

Aper tu hantu ke? ke jin? hahaha...
~xtahu la...

so,Ayien pun kata... kalau aku amek menyesal , xamek pun menyesal....
LAGI BAIK AKU AMEK!!!
jadi, Ayien pn meraba2 la kat bwh kaki nya dan sekelilingnya...capai apa2 yg dia dpt di tgnnya dlm kegelapan dan memasukan dlm kantung beg nya...


Baien yg merasakan AYien yg menunduk2 mengambil sesuatu di bwh terus berkata
Eh, ko buat pe? ko amek gak ke? aku nk amek juga lah...
Baien pn mengikut perbuatan tersebut dgn mengambil sedikit shj di tgn nya.

Caien pula gelak2 kan kawan2nya katanya..
''apalah korang ni...buang masa ja nk amek buat pe,... tidor lg sedap sementara tunggu hujan reda''.
Oleh itu Caien hanya baring di sisi dinding gua dan tidor tanpa menghiraukan suara bisikan itu...

setelah beberapa jam berada dlm gua itu...
nak dijadikan cerita, pintu gua terbuka blk.....
'Marengsonnn matakajiiii.. semaring sheng!"hahaha

apalagi, 3 org budak tu pn kalut2 lah keluar dr situ....
mereka pn merasa lega sebab hujan pn sudah berhenti...
mereka terus berjalan pulang...
sampai sahaja di rumah.. baru mereka teringat barang yg mereka ambil di dlm gua itu..
mereka pn membuka kantung mereka utk melihat brg tersebut...
ALANGKAH TERKEZUTNYA mereka, brg yg mereka ambil itu adalah....
batu belian...

Ayien merasakan menyesal tidak ambil byk2 brg tersebut... apatahlagi bg Baien yg hanya amek sedikit... Caien pula LAGI-3x la MENYESAL x amek lansung!...

PENGAJARAN KAT SINI...

BUAT LAH KEBAIKAN BANYAK2 KERANA PADA AKHIRAT NANTI SITUASI SPRTI DI ATAS AKAN BERLAKU...

DIMANA ORG YG BUAT KEBAIKAN DIDUNIA PUN BERASA MENYESAL KERANA X BUAT BYK2 KEBAIKAN SEMASA BERADA DI DUNIA

MANAKALA ORG YG LANGSUNG TAK BUAT KEBAIKAN DIDUNIA LAGI RASA MENYESAL KERANA TAK PERNAH LAKUKAN KEBAIKAN SEMASA BERADA DIDUNIA....

WALLAHUALAM.....

2 comments:

what is your suggestion???

mai tenguk nie!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...