click di bawah..

click dibawah..

Wednesday, May 4, 2011

Sayangi Ibu Anda!



jom masuk contest Sayangi ibu anda!
thanks ukti Nazihah tag saya..hehe
and thanks gak sis zila wat contest ni....



ni haa... mama saya!!! garang x? hehe.. tau pn takot...haha..

nama diberi: Asiah Bt Mohd
sudah bersara..dh umur 59thn..huhu
Panggilan: Mama
panggilan manja drku: Ma~...... (^^,)
ada 8 org anak kandung, 4 anak angkat-semua dah besar2.. =)
yg masih belajar ada 5 org... yg dh kerja 7 org...
keluarga besor kan? mmg byk pahit, masin dan manis lah dlm keluarga nie.. =)
(psssttt: bukan senang nk membesarkan anak angkat!, anak sendiri pn kena jaga.)
tahniah mama dpt membesarkan semua!dan terima kasih!!!


saya xtau nk berpuitis, tp suka share cerita.. kita layan ea.. cita pasal mama sy nie... lynz...


Anaknya yg kejauhan dok hostel rindu kat mak dia col~

atif: Assalamualaikum, ma, ma watpa?
mama: xbuat pa...., dok relek2 ...hm...cheq(kamu) solat isyak lagi ?

haha.. ayat yg Beliau xakan lupa tanya pd anak dia ialah:

"CHEQ SOLAT LAGI?"

selalu kalu mak2 lain mesti tnya ~ cheq makan dah ka? makan apa hari ni?
mak aku lain.. mesti tnya solat dak lagi.. baca Quran x hari nie... baca Yaasin x...hehe..

Anaknya yg kejauhan dok hostel rindu kat mak dia col~

Atif: Assalamualaikum ma..huhu... ma... mgu depan atif exam...ma doa kat atif...
Mama:ha, msg2.. nt, bila pukul brapa exam... nt mama doa dgn baca yasin...
Atif:huhu(gaya manja,~dgn mama je.haha) ok.. terima kasih...hmm... abah dok watpa?...
Mama: xbuat pa.. dok tguk tv... hm.. dah2 p baca buku...dok sembang apa byk2, tu yg habis kredit tu!
Atif: Lorh... bukan atif gayut dgn boyfren pun... atif gayut mama ja pn...(haha)


haha... mama aku x suka gayut tepon lama2... xmau habiskan kredit...haha...(mama2)... and mama aku seorg yg caring... bila sampai time exam je... mesti aku dpt msg nie..

Mama: selawat byk2... Mama baca yasin.
Atif: huhu.. Ma terima kasih.. ma, nk masuk dewan exam dah... dup dap larh..
Mama: yela..selawat la hilang dup dup tu,...

haha..kelakar plak bila teringat blk... msg2 yg dihantar...mama aku sentiasa mendoakan anak2 dia...x kira anak first ke, anak last ke.. dia tetap berdoa smua anak2 dia berjaya..(terima kasih mama)... time dulu time abg aku belajar(time hp xwujud lg, mahal nk beli) mak aku siap tulis surat (surat merah dr mama) lagi kat abg aku yg exam dia jatoh pointer(kalu nk ekotkan jatoh sket je pn)... haha... dasyat tol. tp skrg telefon je la...


bila balik rumah lak.. (situasi bila blk kg)

ini cita dulu~

walaupun korang hidup dgn parents korang berpuluh2 tahun... kadang2 still xdpt memahami perangai parents korang sndiri... lebh2 lg bila korang dok asrama yg jarang2 blk rmh...
its same goes to me...(dulu)

mak aku seorg yg sangat3 la tegas,garang,pemarah pn ada.. pernah gak aku kena pukul.. hahah (nakal).... kak2 and abg2 aku, jgn nk kata kena pukul, mak aku pernah lompat pagar nk kejar dia org...siap time tu aku dlm kandungan...dasyat tul... haha... kak aku crita...(time tu kak2 adn abg aku kecik lagi la)...woh.. baru aku tau susah nk membesarkan anak2.. lebih2 lagi kalu nakal.... .

tp skrg mak aku dh berumur sket so ada gak perasaan sensitif.. asyik nk merajok jee.. hehe... Beliau seorg yg penyayang ..(yg len dr len~ aku rasa) mksudnya mcm..(marah+pukul+denda sebab syng)

ni cita dulu~ masa zaman jahiliyah aku-
dulu aku pulang je cuti blk ke rmh dah bnyk kali aku dgr ayat ni....


~macamna la nk jd pemimpin?

~macamna la nk jd siswazah kelas pertama?


haiya! wow! tension kan? apa aku buat semua x kena time ni!

huuhhuu....nak tau sapa selalu sebut bnda ni?mak aku! bkn abah...(abah pendiam sket), mama! beleter ja... hadoiii!!!!~hahah..

erm... aku buat salah sket msti ja sebut dua ayat tu...hahah...kadang2 aku jd tension gak! tension la! sapa x tension bila di sogok ayat2 mcm tu!sampai la ke bab2 solat pn aku kna..hohoho..-nie cita time zaman jahiliyah aku tau saja nk kongsi.).moga dpt manfaat semua.

~mcmna la nk jd siswazah yg kental fizikal,mental and spiritual? solat2 sunat mama tguk cheq x jaga.. buat pn bila2 cheq suka... cubala dgr ja azan terus amek wuduk solat sunat dulu ka.. pegang quran ka... ni x, abah nk solat baru nak masuk p amek wudhuk... cheq dh besaq tau.. cuba ubah perangai sket... da bleh kawen dah... (erk?huhu)...

~bila mama bg tugas ja cuba cheq ada rasa tanggungjawab, buat kemas2, xpayah tnya mama, buat keputusan sndri,kalu x tau tnya...ni x bg tugas xtau nk wat,peram lama2....nak buat nt la..pastu tguk tv dgn dok men laptop ja... (erk>>> )

aku jd setiausaha mama kat rmh dulu...hehe... jwb pgilan tel., isi borang,kemas rmh, masak, jaga tok, ..

dasyat x mak aku? haha....


erm...ya i admit yg i ni x la perfect mama... tp jgn la aspect yg tinggi sgt kt ank mu ni.. huhuh...(hati dulu berkata2)


tp bila aku pikir2 blk.... betol gak apa yg mama ckp...
psycho betol!!!!HAHAH..

oright mum.. i will do my best in my life.... thnks 4 supportng me dlm diam(dlm ayat yg tersirat) hoho...baru aku paham...mama aku ni suka yg terbaik...bab2 kerja ke, bab2 apa2 msti buat yg smpurna... padan la nama aku pn brmaksud akmal="sempurna"... mak aku jnis perfect women.

kadang2 aku trpikir ada btul gak kata2 org tua ni... walaupn kadang2 mcm x paham ja depa nk apa... beleter3 ja ....ermm... so input pnting skali jgn lawan ckp org tua2... cuba paham apa dia org nk, then tunaikan lah apa dia org nk... kalu x bleh cuba slow talk dgn dia org...
then,baru kita leh tau knapa org tua2 ni suka berleter... kna tguk apa kesalahan kita juga dan perbetulkan... baru x kna beleter dah!! haaha...


and one more thing about mama is mama pandai masak... sgt sedap! jenis tgn masak tauk ape pn mesti jd!.... yg paling atif suka kek choc dan mee udang mama ... kalu mkn msti nk lagi! semua lah masakan mama mantap!!!!

and mama aku fuh kalu bercakap: mantap! nk bercakap bab agama boleh, bab rumah tangga boleh, bab pelajaran boleh, bab psycho2 pn boleh... sgt friendly.. boleh masuk dgn remaja2, makcik2, nenek2...kalu mama bercakap atau bg nasihat mesti korang terdiam punya lah.. kata2 memang sgt bermanfaat dan menyusuk kalbu....

dlm byk2 ibu, aku rasa mama la ibu paling mithali! well done mama..luv u !
Ma, u are my mum, my best fren, and my best teachers. i love u mama!

ok.. dh hbs bercerita nak tag:




7 comments:

  1. sarah sayag mak :)


    atif..

    jom sama sama tidur dengn mak masing2 cuti sem ni
    huhuhu

    ReplyDelete
  2. sarah... jgn lupa tarikh tutup dia 10hb.. hehe... linki kat nama sis zila tu...... ayoh... atif dh besor la... nk tidor dgn mama,... nt abah marah.. wahahaha.... tido time ptg2 je kt bilik mama.. mlm abah x bg... hehe

    ReplyDelete
  3. Nazihah: mama sy memang terhebat.. kalu sy nk khidmat nasihat mesti atif rujuk kt mama... mama memang terbaekkkk !!!!

    ReplyDelete

what is your suggestion???

mai tenguk nie!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...