click di bawah..

click dibawah..

Wednesday, May 18, 2011

Usahawan?


Bismillahirahmanirrahim..
18hb-20hb nie, aku p ke kursus Asas Perniagaan... Best sgt2.. jumpa org2 yg sudah berjaya... rasa semngat gila.. Alhamdulliah Im the chosen one, sblm nk p bnyk je tentngn terutama sekali dr mak aku, huhu..kursus ni kena byr RM100.. then jauh plak.. 34KM dr rmh aku.... disebabkan semangat aku yg berkobar2 nk tuntut ilmu, alhamdulliah ALLAH mudahkan...mak aku benarkan.. tp aku x leh sia2kan lah duit aku byr,haha, atleast bw blk something.. so aku ingt nk post kt blog, nk share ilmu sket..insyallah, ilmu tu xakan hilang...amin... (sapa2 ada bc post nie tang mana2 xphm tanya lah)..tq ...(ade ke org bc?haha entahla)

SLOT1 (Nota dirujuk dari ucapan Encik Rizal Effendi, Pegawai Mara Daerah S.P.U)



DEFINISI Usahawan


Usahawan ialah seorang yang mempunyai daya pencapaian yang tinggi serta berkebolehan untuk melihat, mengenal,merebut dan mengujudkan peluang bagi menghasilkan faedah serta keuntungan diri sendiri dan juga masyarakat demi mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat ”.



KEKELIRUAN====>

kalau tguk pd definisi, usahawan x sama dgn peniaga... sbb apa?

SBB peniaga brniaga untuk dia untung sorang ja(utk untung cukup dia sara hidup keluarga dia)... kalau usahawan nie, berbusiness utk wujud peluang kt org lain.. diri sendiri dan masyarakat,dan memajukan bangsa...cth: (peluang pekerjaan,ekonomi,ilmu dlln)


ciri2 usahawan ialah org yg nmpak masa dpn nya.... dari


GERAI-----> KEDAI-----> BUKA CAWANGAN DLM NEGERI---->

BUKA CAWANGAN LUAR NEGERI-----> BUKA CAWANGAN LUAR NEGARA!----> SELURUH DUNIA! WOW!



bersambung.... (zzzz..tidok2...esok kursus pukul 8pagi, kena drive sendri2 lak, T_T)

2 comments:

  1. insyALLAH itulah yang bunga impikan..tapi masih lum mula pe2 lagi..masih dalam perancangan..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum^^

    wahh..belajar balik perniagaan ni..rasa dah lama tinggalkan,rindu pla hehe..

    yup, usahawan dan peniaga mmg berbeza..usahawan sentiasa mencari peluang perniagaan..sanggup hadapi risiko mendatang..mcm byk nak nyatakan sini,~cukuplah hehe subjek yg diminati ni time pra-u..huhu

    teruskan usaha Atif~^^

    ReplyDelete

what is your suggestion???

mai tenguk nie!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...